Hoe omgaan met diversiteit?
Er zijn omstandigheden en situaties in onze samenleving waarin de wensen van mensen uit andere culturen lijken te botsen met wat we gewoon zijn. Zo nemen moslims vanuit hun religie voorschriften en voorkeuren mee die vragen kunnen oproepen bij scholen, bedrijven, ziekenhuizen, jeugdbewegingen, ordehandhavers, zorgverstrekkers…
Over eten en drinken, over gender en seksualiteit, over het gebed en rituelen, over personeelssamenstelling en kledingcode, over instroom en doorstroom binnen het hoger onderwijs en het buitengewoon onderwijs, over taal en vrije meningsuiting,…
Dit roept soms netelige kwesties op. Wat is het wettelijk kader om deze verzoeken te beoordelen? Vanuit welke religieuze of culturele achtergrond worden deze verzoeken gedaan? En vooral: is het beter om hierop in te gaan (bruggen slaan) of is het beter om dat juist niét te doen (grenzen trekken)?
De auteurs bieden antwoorden op de zovele vragen hieromtrent die rijzen vanuit alle geledingen van onze maatschappij.
- Doelgroep: leerkrachten, ander onderwijspersoneel en opvoeders.
- Aantal deelnemers: Er is geen maximum.
- Duur: 90 minuten + vragenronde 30 minuten
- Prijs: gratis voor het onderwijs
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.